Blog in novice

Gravel kolesa: Zakaj je trend »grevlanja« osvojil svet kolesarjenja?

V zadnjih nekaj letih je gravel kolesarjenje doživelo pravi razcvet in postalo sinonim za svobodo, avanturo in vsestranskost. Če ste ljubitelj kolesarjenja, ste zagotovo že opazili vse večje navdušenje po teh kolesih, ki ponujajo edinstveno mešanico med cestnimi in gorskimi kolesi. A kaj pravzaprav so gravel kolesa, zakaj so postala tako priljubljena in kakšnega izbrati? Poglejmo pobliže.

Kaj je gravel kolo?

Gravel kolo je zasnovano kot vsestransko kolo, ki združuje značilnosti cestnega in gorskega kolesa. Ima geometrijo, ki omogoča hitro in udobno vožnjo po asfaltu, hkrati pa je dovolj robustno in prilagodljivo za premagovanje brezpotij, makadamskih poti in celo zahtevnejših terenskih podlag. S širšimi gumami, dodatnimi možnostmi za namestitev prtljage in vzdržljivimi komponentami je gravel kolo idealno za kolesarske avanture, dolge ture ali enostavno uživanje v naravi. Makadamkanje (angleško gravel cycling) v kolesarskem žargonu pomeni vožnjo po makadamu.


FOTO: Colnago


Zakaj so gravel kolesa postala trend?

  1. Svoboda izbire poti

Gravel kolo odpira neomejene možnosti. Ni vam več treba skrbeti, ali bo vaša pot vodila po asfaltu ali makadamu, saj gravel kolo zlahka obvlada oboje. Ta vsestranskost omogoča, da raziskujete kraje, ki bi bili s klasičnim cestnim ali gorskim kolesom težje dostopni. Prav zaradi tega je gravel kolo postalo simbol svobode in neomejenih poti.

  1. Udobje in stabilnost

Gravel kolesa so običajno opremljena s širšimi pnevmatikami, kar pomeni večje udobje na razgibanih in manj urejenih poteh. Širše gume nudijo boljši oprijem, kar kolesarju omogoča večjo stabilnost in zaupanje tudi na zahtevnejših terenih. Poleg tega ima večina gravel koles sproščeno geometrijo, kar pomeni bolj pokončen in udoben položaj za daljše vožnje.

  1. Večja vzdržljivost

Komponente gravel koles so zasnovane za vzdržljivost. Okvirji so pogosto izdelani iz lahkih, a trpežnih materialov, kot so aluminij, jeklo ali karbonska vlakna. Prav tako so prilagojeni, da prenesejo udarce in vibracije na neurejenih poteh, kar kolesarju zagotavlja daljšo življenjsko dobo kolesa in manj vzdrževanja.

  1. Vsakodnevna uporabnost

Gravel kolo ni le za avanturiste. Zaradi svoje vsestranskosti je odlično tudi za vsakodnevno uporabo. Mnogi ga uporabljajo za vožnjo v službo ali mesto, saj omogoča hitro vožnjo po asfaltu, a hkrati brezskrbno prečenje slabših cest ali celo kratkih terenskih odsekov.


FOTO: Wilier


Kako izbrati pravo gravel kolo?

Pri izbiri gravel kolesa je pomembno upoštevati vaše potrebe, cilje in tip terenov, po katerih nameravate voziti. Kateri so ključni elementi opreme, ki jih najdemo na gravel kolesu? Tukaj je nekaj ključnih točk, ki jih morate upoštevati:

    1. Geometrija

Gravel kolesa se razlikujejo glede na geometrijo okvirja. Če iščete udobje na dolgih vožnjah, izberite model z bolj sproščeno geometrijo, ki omogoča bolj pokončen sedeč položaj. Če pa ste bolj tekmovalno naravnani in želite večjo hitrost, se odločite za kolo z agresivnejšo geometrijo, ki omogoča nižji in bolj aerodinamičen položaj.

     2. Širina in profil plaščev

Plašči so eden najpomembnejših elementov gravel kolesa. Standardne velikosti se gibljejo med 35 mm in 45 mm. Če nameravate voziti po zelo razgibanem terenu, izberite širše plašče, ki bodo nudile večji oprijem in udobje. Za asfaltirane poti so lahko ožji plašči boljša izbira za večjo hitrost.

     3. Material okvirja

Material okvirja igra pomembno vlogo pri teži, udobju in vzdržljivosti. Aluminijasti okvirji so pogosto lažji in cenovno dostopnejši, a manj udobni na daljših vožnjah. Jekleni okvirji so trpežni in ponujajo večje udobje, a so težji. Karbonski okvirji so najdražji, a nudijo najboljšo kombinacijo lahkosti in udobja.

     4. Možnosti pritrditve prtljage

Če načrtujete daljše ture ali bikepacking avanture, preverite, ali ima kolo dovolj mest za pritrditev nosilcev za torbe, bidone ali blatnike. Dobra gravel kolesa imajo več točk za pritrditev dodatne opreme, kar vam omogoča, da kolo prilagodite glede na svoje potrebe.

FOTO: Corratec

     5. Zavore

Večina gravel koles je opremljena z disk zavorami, kar je velika prednost. Disk zavore nudijo boljšo zavorno moč, še posebej v mokrih pogojih, in so običajno bolj vzdržljive kot klasične zavore na obroču. Pri gravel kolesu so disk zavore skoraj nuja, saj se pogosto znajdete na zahtevnejših terenih, kjer je zanesljivost zaviranja ključna.

     6. Krmilo

Gravel kolesa imajo značilno "drop" krmilo, podobno cestnim kolesom, vendar je nekoliko širše in pogosto z rahlim "flare-jem" (izrazitejšim širjenjem navzven), kar povečuje stabilnost na terenu.

Širše krmilo omogoča več različnih položajev rok, kar izboljša udobje na dolgih vožnjah in tehničnih odsekih.

      7. Obročniki

Gravel kolesa so običajno opremljena z močnimi in vzdržljivimi obročniki, ki prenesejo večje obremenitve. Obroči morajo biti dovolj široki, da podpirajo širše pnevmatike.

Mnogi kolesarji gravela se odločijo za tubeless sistem (brez zračnic), saj ta zmanjšuje tveganje za predrtje in omogoča nižji tlak v gumah, kar povečuje udobje in oprijem na zahtevnejših podlagah.


FOTO: Colnago

       8. Vzmetenje (opcijsko)

Nekatera gravel kolesa ponujajo lahka sprednja vzmetenja ali celo mikrosisteme vzmetenja, kot je RockShox Rudy ali Lauf Grit, za dodatno udobje na bolj razgibanih poteh.

Nekatera gravel kolesa imajo fleksibilne sedežne opornike ali okvirje, ki so zasnovani za blaženje vibracij in izboljšanje udobja brez dodajanja vzmetenj

9. Nosilci in prtljažniki

Gravel kolesa pogosto vključujejo več pritrdilnih točk na okvirju in vilicah, kamor lahko namestite nosilce za bidone, torbe in druge potrebščine. To omogoča lažje načrtovanje dolgih potovanj (t.i. bikepacking).

Mnoge modele lahko opremite tudi z blatniki za zaščito pred vodo in blatom na dolgotrajnih vožnjah po različnih vremenskih pogojih.

10. Sedež in sedežna opora

Izbira sedeža je odvisna od osebnih preferenc in dolžine voženj, vendar gravel kolesa običajno prihajajo z udobnimi, širšimi sedeži, ki so prilagojeni za daljše ture. Kolesa lahko vsebujejo tudi bolj fleksibilne ali z vzmetenjem opremljene sedežne opore, ki dodatno blažijo tresljaje.

        11. Dodatki in elektonske prestave

Višji razredi gravel koles so opremljeni z električnimi menjalniki, kot so Shimano Di2 ali SRAM eTap, ki zagotavljajo natančno in brezhibno prestavljanje.

Na gravel kolesa je pogosto možno namestiti tudi dodatno opremo, kot so GPS naprave, merilci moči, luči in drugi pripomočki, ki pomagajo pri načrtovanju vožnje in izboljšanju zmogljivosti.


FOTO: Ghost

Kakšne so ključne razlike med enim in dvema verižnikoma spredaj?

Razlika med 1x (en verižnik spredaj) in 2x (dva verižnika spredaj) pogonskim sklopom na gravel kolesu je v številu verižnikov spredaj in posledično tudi v načinu uporabe ter prednostih oziroma slabostih posameznega sistema.

  1. 1x (en verižnik spredaj)

Pri 1x sistemu imate spredaj en sam verižnik, medtem ko je zadnji verižnik večji in ima več zobnikov. To pomeni, da imate vse prestave na zadnjem delu kolesa. Na primer, lahko imate kaseto z 11 ali 12 prestavami na zadnjem verižniku (npr. 11-50 zob), kar ponuja širok razpon prestav.

Prednosti 1x sistema:

Enostavnost uporabe: Zgolj ena prestavna ročica za upravljanje prestav na zadnjem verižniku, kar poenostavi prestavljanje in zmanjša zmedenost.

Manj vzdrževanja: Ni sprednjega menjalnika, kar pomeni manj možnosti za težave, kot so slabo delovanje menjalnika ali padec verige. Prav tako je manj komponent, kar pomeni manj vzdrževanja.

Manjša teža: Ker je manj komponent (ni drugega verižnika in sprednjega menjalnika), je celoten pogonski sklop lažji.

Boljši oprijem: Širši razpon zobnikov na zadnjem verižniku omogoča boljši oprijem v tehničnih in strmih pogojih, kar je koristno na terenih, kjer je potreben bolj robusten pogonski sklop.

Slabosti 1x sistema:

Manjši razpon prestav: Čeprav imajo zobniki na zadnji kaseti širok razpon, boste pri 1x sistemu včasih imeli večje preskoke med posameznimi prestavami, kar lahko pomeni manj natančno izbiro prestave za določen teren.

Težave pri zelo hitri vožnji: Na dolgih, hitrih asfaltnih spustih lahko zmanjka težkih prestav, kar pomeni, da ne boste mogli doseči tako visokih hitrosti kot z 2x sistemom.


FOTO: Ghost

  1. 2x (dva verižnika spredaj)

Pri 2x sistemu imate dva verižnika spredaj in običajno 10 ali 11 zobnikov zadaj. Na primer, spredaj imate lahko verižnika z 48 in 32 zobmi, medtem ko ima zadnji verižnik 11-34 zob. To zagotavlja več prestav z manjšimi preskoki med njimi.

Prednosti 2x sistema:

Večji razpon prestav: 2x sistemi ponujajo večji razpon prestav, kar pomeni, da imate bolj natančne prestave za različne terene – od hitrih ravnin do strmih vzponov.

Manjši preskoki med prestavami: Z več prestavami in manjšimi preskoki med njimi boste lažje našli optimalno prestavo za trenutne pogoje, kar je zlasti pomembno pri cestni vožnji ali daljših vožnjah po različnih terenih.

Bolje za hitrost: Z večjim sprednjim verižnikom omogoča 2x sistem lažje doseganje višjih hitrosti na ravninah ali pri spustih.

Slabosti 2x sistema:

Več kompleksnosti: Upravljanje z dvema verižnikoma pomeni več prestavljanja in razmišljanja o tem, kdaj prestaviti spredaj in kdaj zadaj. To lahko postane nekoliko zapleteno, še posebej na tehničnih terenih.

Več vzdrževanja: Sprednji menjalnik prinaša več komponent in možnosti za težave, kot so padanje verige, slabo delovanje menjalnika ali potreba po pogostejšem nastavljanju.

Večja teža: Dodatni verižnik in sprednji menjalnik pomenita nekoliko večjo težo v primerjavi z 1x sistemom.


FOTO: Wilier

Kateri sistem je boljši?

Odvisno je od tega, kakšen tip kolesarjenja vam je ljubši:

Če vozite bolj tehnične terene, makadamske poti in strme vzpone, kjer je pomembno, da se lahko hitro in brez težav prilagajate različnim razmeram, je 1x sistem pogosto boljša izbira. Manjša teža, enostavnejše prestavljanje in manjša potreba po vzdrževanju so veliki plusi za kolesarje, ki iščejo preprostost in robustnost. Če vozite po asfaltu ali kombinirate makadam z daljšimi ravninami in vzponi, kjer potrebujete širok razpon prestav in bolj precizno prilagajanje hitrosti, je 2x sistem bolj primeren. Omogoča natančnejše prestavljanje in večjo hitrost, kar je idealno za dolge ture in raznolike terene.

Oba sistema imata svoje prednosti in slabosti, končna izbira pa je odvisna od vašega stila vožnje in terena, po katerem se največkrat vozite.

Gravel kolesa niso le modni trend, temveč revolucija v svetu kolesarjenja. So odgovor na potrebo po vsestranskosti, prilagodljivosti in svobodi, ki jo sodobni kolesarji iščejo. V primeru, da želite preizkusiti nove terene ali pa preprosto potrebujete eno kolo za vse namene, je gravel kolo prava izbira. Izbira pravega gravel kolesa je osebna odločitev, ki temelji na vašem načinu vožnje, vendar pa boste z vsakim gravel kolesom dobili izjemno izkušnjo, ki združuje najboljše iz obeh svetov – ceste in terena.



FOTO: Colnago

*****

Vabljeni, da obiščete eno od specializiranih kolesarskih trgovin A2U in se prepričate o res bogati ponudbi vrhunskih gravel koles priznanih znamk kot npr. Colnago, Wilier, Ghost in Corratec. Naša prijazna ekipa prodajalcev vam bo pomagala najti gravel kolo, ki ustreza vašim potrebam in željam.

Obiščete nas lahko na spodnjih lokacijah:

A2U Šenčur, Poslovna cona A17, 4208 Šenčur

A2U Ljubljana - Rudnik, Jurčkova cesta 224, 1000 Ljubljana

A2U Koper, Dolinska cesta 1h, 6000 Koper