Gorska kolesa Evil in vzmetenje Extreme Shox sta novosti v A2U Bikes, ki jih med drugim predstavljamo z Alešem Pelcarjem.
V nedavno odprti največji specializirani kolesarski trgovini pri nas A2U Bikes na ljubljanskem Rudniku smo združili moči z dosedanjim uvoznikom Evil koles in vrhunskega vzmetenja Extreme Shox . Z Alešem Pelcarjem smo se pogovarjali o vzdrževanju in servisu koles. Beseda pa je tekla tudi o polnovzmetenih gorskih kolesih Evil in Extreme Shox vzmetenju, kateri so po novem na voljo v trgovini na Rudniku.
»Če ljudem popravljaš kolesa, moraš biti sam kolesar!« - to drži?
Super je, da si. Če ne kolesariš, ne moreš vedeti, kako brezhibno mora teči kolo. Zelo pomembna pa je tudi nastavitev vzmetenja.
Kaj te je pripeljalo, da si pristal v svetu kolesarstva? Kdaj si začel s servisiranjem koles?
Ljubiteljsko se zdaj z gorskim kolesarjenjem ukvarjam enajsto leto. Vmes me je seveda začelo zanimati kako deluje kolo, vzmetenje itn. To pa je vodilo do popravljanja in servisiranja, kar zdaj opravljam približno osem let. To je bilo kake tri leta po tistem, ko sem resneje začel voziti gorsko kolo.
Pred leti sem kolo pripeljal na servis sredi poletja in so mi rekli, naj ga pridem iskat čez 14 dni. Zdelo se mi je noro, da bi sredi sezone toliko časa čakal na kolo. To je bil tudi povod zaradi katerega sem sam začel s servisiranjem. Sam sem strankam vedno poskušal omogočiti, da je bilo kolo hitro servisirano. Da so na kolo čakali dan ali dva.
Pa reciva eno o »hudičevo dobrih kolesih«. Kaj odlikuje kolesa Evil, zakaj bi jih priporočil strankam?
So edina kolesa na svetu, ki uporabljajo dave weagle delta suspension sistem. Torej, Dave Weagle je bil konstruktor tudi v formuli 1, naredil pa je tudi veliko drugih patentov za kolesarska vzmetenja (DW link, Split Pivot, …)
Prednost delta suspension sistema za rekreativnega, visoko rekreativnega in tudi že tekmovalnega kolesarja je, da so kolesa relativno mehka na začetku oz. da v vmesnem delu dobro izkoriščajo hod. Se pravi: če ima vzmetenje 15 cm hoda, da kolo ostaja v hodu med 5 in 12 cm, kar pomeni, da amortizer ne porabi veliko hoda, hkrati je pa vzmetenje narejeno tako, da je ob večjih skokih in obremenitvah zelo progresivno. Progresiven pa pomeni, da v zadnjem delu hoda potrebuješ večjo silo, da amortizer porabi hod do konca.
Evil Bike ne zagovarja toliko tekmovalne plati kot to, da naj bi kolesar po koncu dneva prišel s kolesa nasmejan in zadovoljen, to da je užival na kolesu. Zato imajo kolesa kratke nihajke in so zelo okretna, se pravi, da gredo voljno v krajše zavoje, hkrati pa je kolo zelo odzivno in gre rado na zadnje kolo.
Povej v čem je tvoja posebnost servisiranja koles? Si se za kaj posebno specializiral?
Dvakrat sem bil na izobraževanju za Extreme Shox vzmetenje. Napravil sem tudi izobraževanje za Ohlins vzmetenje in Andreani suspension. Lahko rečem, da sem z leti popolnoma osvojil način delovanja vzmetenja.
Za serviserja je najbolj važno, da je natančen in temeljit, ni neka nova znanost servisirat kolesa. Osebno imam veliko veselje delati z vzmetenjem in lahko rečem, da v kolikor je vzmetenje dobro nastavljeno, da kolesu dodano vrednost. Veliko ljudi se ne zaveda, kako slabo se pelje njihovo kolo, ker nimajo nastavljenega vzmetenja. Pravzaprav sploh ne vedo, kako bi se kolo peljalo, če bi bilo to pravilno nastavljeno, saj marsikdo kolo nikoli ne pripelje na servis in se vozi s praktično nevoznim kolesom.
Zakaj priporočaš, da kolo pripeljejo na servis k strokovnjaku? Kako pogosto naj bi servisirali vilice?
Povprečen uporabnik bi moral kolo na servis pripeljati enkrat na leto. Vsi, ki se vozijo dvakrat tedensko ali več, je servis priporočljivo opraviti dvakrat na leto. Potem je jasno, da tisti, ki se vozi štirikrat tedensko, bi moral kolo na servis pripeljati tri do štirikrat. To se tudi občuti pri vožnji. Kolesarji, ki vozijo več, to vedo. Razumem, da nekdo, ki se s kolesom zapelje petkrat na leto, ne čuti nobene razlike, ampak vseeno olje zastara, mast postane trda, itn. Če povzamem: enkrat letno je zelo dobro narediti vsaj osnovni servis amortizerjev in vilic in nato po potrebi, odvisno koliko kolesarji kolo uporabljajo.
Zakaj je dobro servis opravljati redno in kje se to občuti?
Z rednim vzdrževanjem bo manj stroškov, kot če kolesa ne vzdržujemo. Ravno zadnjič mi je pripeljal kolo na servis nekdo, ki je kolo kupil med korono in ga dve leti vozil praktično vsak dan. Ničesar nisem mogel več rešiti, karkoli sem prijel, je bilo uničeno in za zamenjati. Ljudje verjetno lažje prispevajo parkrat po 70 evrov kot 800 evrov naenkrat.
Se servis vilice od znamke do znamke razlikuje? Je kakšna znamka, ki je po sestavi vzmetenja težavnejša za servisiranje?
Ja, deloma. Nekatere osnovne zadeve so enake. Torej, na zračni strani je zelo podobno, na hidravlični strani so pa določene razlike. Boljše in dražje vilice so, lažje se servisirajo. Ker so namenjene temu, da se večkrat servisirajo. Za določene osnovne vilice pa velikokrat niti ni delov.
Ali obstajajo razlike med xc in dh vilicami? Kakšne so? Je s katerim tipom vilice manj dela?
Ni velika razlika, ampak načeloma je pri cross country vilici vse narejeno za optimizacijo teže. To se pravi, da mora biti vilica lahka, medtem ko je tehnologija znotraj zelo podobna. Za zrak in hidravliko je enaka, a z manj hoda.
Katere so najpogostejše okvare? Kaj največkrat popravljaš?
Pri vilicah se največkrat okvari hidravlični del, se pravi, da je znotraj kaj narobe. Na zračni strani pa spusti tesnilo. Med uporabo se znotraj olje kontaminira, se pravi umaže. Enako kot pri avtomobilu je treba menjati olje in zamenjati tesnila.
Kakšen je postopek osnovnega servisa?
Vedno pogledamo obroče, kjer so pri gorskih kolesih zaradi precejšnjih obremenitev velikokrat težave. Poleg centriranja koles preverimo prestave, zavore, vijake in ležaje v okvirju, nato se po potrebi s stranko vedno dogovorimo, če pogledamo še vzmetenje.
Je podobno kot pri avtomobilu? Da dražji kot je avto, dražji je servis.
Kolesarji bi skoraj morali računati, vsaj taki, ki se s kolesom kar nekaj vozijo, da ga sezona stane približno deset odstotkov nakupa kolesa. Sem se šteje vzdrževanje in servis. Prav tako kdaj je potrebno zamenjati gumo ali zračnico, zavorne ploščice, počeno napero, kupiti tesnilno tekočino (mleko) ipd.
Kako lahko sami čim bolje vzdržujemo kolo? Kakšen nasvet bi tukaj dal?
Najbolj pomembno je, da poskušaš imeti očiščeno kolo. Največ lahko narediš, da spihaš prah z vilic in zadnjega amortizerja ter odstraniš umazanijo. Najslabše je, če prah pustiš na gibljivih delih vzmetenja. Osnovno je tudi mazanje verige in drsnikov z namenskimi olji.
Opažam, da je veliko škode na tistih kolesih, katera so shranjena v vlažnih kleteh, sploh čez zimo.
Ali obstaja razlika pri servisiranju med nižjim in višjim cenovnim razredom koles?
Načeloma ne. Treba je servisirati oboje, imajo iste komponente, samo v različnem cenovnem rangu. Razlika je samo v tem, kaj katero vzmetenje nudi in česa ne.
Posebnost servisiranja koles je med drugim tudi specialno kolesarsko orodje.
Ja, tega orodja je veliko. Že vsak proizvajalec ima posebna orodja za vsako znamko. Niti Fox niti Rock Shox niti kake druge znamke ne moreš servisirat brez njihovih določenih orodij, ki so jih naredili namensko samo za njihovo vzmetenje in proizvajalci koles za okvirje.
Kaj te poleg servisiranja koles še zanima, osrečuje oz. veseli? Po čem te prijatelji najbolj poznajo, kaj najraje delaš v prostem času?
Zadnjih 12 let mi je k srcu priraslo gorsko kolo, zelo sem se našel v tem športu. Predtem sem jadral na deski, ampak se je bilo treba vedno usesti v avto in peljati proti morju, vedna je bila vprašljiva tudi vetrna napoved. Na kolo pa lahko skočiš v vsakem momentu in vremenu, tako da se z veseljem usedem na kolo, odpeljem par trailov in se z nasmeškom vrnem domov.
Si bil v kolesarstvo kdaj tekmovalno vpet?
Tekmovalno se s kolesarjenjem nisem nikoli resneje ukvarjal, sem pa kar dobro odpeljal nekaj slovenskih enduro dirk. Lani sem bil državni podprvak v svoji kategoriji.
***
Vse modele gorskih koles Evil si lahko ogledate in jih preizkusite v trgovini A2U Bikes na ljubljanskem Rudniku.